ОДЕССКАЯ БИЕННАЛЕ СОВРЕМЕННОГО ИСКУССТВА - Самоуправление: культурная эволюция vs революция

Термін реалізації проекту - з 28 серпня до 30 вересня 2013 р.
Термін проведення бієнале – с 28 серпня до 31 жовтня 2013 р.

Організатори пропонують учасникам і учасницям проекту представити результати дослідження суперечностей, які виникають між свободою (особистості, малих соціальних груп, великих спільнот, глобального суспільства) і обов’язковими обмеженнями свободи, що з’являються при будь-яких формах управління, зокрема при різних видах самоврядування. Також організатори сподіваються на пропозиції способів вирішення (або "зняття") таких протиріч.

У зв’язку з очевидними та численними симптомами "хвороб", які переживають системи самоврядування сучасного капіталізму, організатори пропонують розглянути такі питання:

1. Чи є ці симптоми тимчасовими порушеннями? Чи зможе капіталізм у нинішній глобалістській фазі згладити або вирішити в тій чи тій формі нетерпимі протиріччя свого розвитку? Якщо зможе, то яким чином?
2. Якщо ж вироблені капіталізмом способи самоврядування перебувають у ситуації системної кризи, чи можливі не утопічні альтернативи? Які?
3. У результаті типологічно подібної кризи з катастрофічними наслідками в початковий період глобального капіталізму ("імперіалізму") в низці держав Центральної та Східної Європи відбулися революції, які призвели до такої форми громадського самоврядування, як тоталітарні політичні режими. Чи не стане "глобальний тріумф" ідей "прямої демократії" інваріантом тоталітаризму? Чи можливі нині революції з іншим результатом?

Результати досліджень організатори пропонують репрезентувати не у формі прямих політичних акцій або економічних, соціологічних, психологічних дискурсів, а як художні рефлексії. Художня рефлексія щодо запропонованої проблематики може бути реалізованою у будь-якій модальності (зокрема, документальній, маніфестній, акціоністській), але в просторі мистецтва. Водночас організатори виходять із принципу суб'єктивності, коли мистецтво не може не бути упередженим в ідеологічному й політичному планах.

Наразі Одеса є звичайним обласним центром периферійної держави, містом, де немає розвиненої мережі інституцій сучасного мистецтва і системних контактів з такими інституціями. В Одесі немає "екзотики", яка робила споживацько привабливим мистецтво багатьох інших країн так званого "третього світу", тут немає арт-ринку, немає "прогресивних губернаторів" або олігархів, що підтримують сучасне мистецтво. З цього погляду Одеса представляється оптимальним місцем для щирих опонентів комерціалізації та інших симптомів "суспільства споживання" у сучасному світовому мистецькому процесі. З другого боку, Одеса – це не безлика точка на мапі світової культури, а місто, що зобов'язане своєю всесвітньою славою мистецтву й революції.

Через вказані причини організатори проекту поки не мають бюджету, що цілком забезпечив би фінансування проїзду, проживання та виробництва робіт потенційних учасників і учасниць проекту.
Організатори пропонують розглядати сам процес підготовки проекту (зокрема, віртуальні обговорення, дискусії, ділове листування) в якості твору мистецтва, що зачіпає проблематику добровільного самообмеження чи свободи як жагучого прагнення до практичного втілення усвідомленої необхідності. Однак сподіваються на залучення мінімально необхідних фінансових ресурсів для реалізації проекту в міру надходження конкретних пропозицій від охочих взяти участь у проекті.

"Самоврядування: культурна революція vs еволюція" стане основним проектом у програмі III Одеської бієнале сучасного мистецтва (28 серпня – 31 жовтня 2013 року), організатором якої є Музей сучасного мистецтва Одеси.

Презентація проекту здійснюватиметься на виставкових майданчиках кількох одеських музеїв і галерей. Також планується проведення конференцій, круглих столів, панельних дискусій, освітньої програми.

Умови участі у проекті див. тут.

Співкуратори проекту: Михайло Рашковецький, Мирослав Кульчицький.


Цей проект здійснюється за підтримки програми і? Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України». Висловлені тут думки не є офіційною позицією Фонду, а виражають бачення авторів проекту.